Labels

Wednesday, August 14, 2013

Syawal 2013/1434

Alhamdulillah syukur ya Allah
Syawal tahun ini lebih baik penghayatannya dari tahun lepas
Tahun lepas lebih baik dari tahun sebelumnya
Alhamdulillah...

Tahun2 yang lalu bila sebut raya mesti ingat persiapan
Apa dia?

1. Baju raya
2. Kueh raya
3. Duit raya
4. Hias rumah

Tahun ni semua senarai di atas sangat sederhana kecuali no.3, sama malah meningkat sebab rasa memang elok bagi duit raya pada anak2, orang2 tua.. mereka happy kita pun happy. Keriangan syawal sangat penting, bila hati gembira, kita jadi ceria dan menjalani hari2 dengan bersemangat.

Tahun ni, Alhamdulillah dah tahu apa itu Aidilfitri yang sebenarnya. Alhamdulillah Ramadhan tahun ni semaxima yang boleh sebab dah faham makna ibadah di bulan Ramadhan dengan sesungguhnya. Syukur atas hidayah, ilmu, ilham dan bertindak semua atas izin dan rahmatMU ya Rabb.

Pergimu Ramadhan masih ku kesali, alangkah baiknya kalau setiap hari Ramadhan maka akan terisi setiap detik masa dengan taqwa. Subhanallah!...betapa kejahilan dan beribadat mengikut-ikut tidak membuahkan bekas mendalam di hati dan akhlak. Tiada lagi perlumbaan khatam bila Ramadhan pergi, tiada lagi berbondong-bondong ke masjid, tiada lagi makan sama2 2x sehari, terlepas juga amarah tidak sekuat iman tak kala Ramadhan. Tibanya Syawal hilang upaya menahan nafsu makan dan minum, semuanya lazat semuanya dirasa siang malam makan-makan, minum minum. Cuma sebentar di atas sejadah tidak selama waktu Ramadhan.

Alarm bertukar masa dari 4am ke 6am. In sha Allah habis haid akan ku tukar semula alarm tu. Keseronokan, ketenangan dan kepuasan qiam masih terasa. Ya Allah...izinkan aku, kejutkan aku, bangunkan aku, sihatkan aku untuk bermunajat padaMU di waktu aura unguMU melingkari duniaku. Ya Allah...kejutkan ibuku, bapaku, suamiku, anak2ku, adik beradikku, seluruh keluargaku, jiran tetanggaku, sahabat handaiku, guru-guruku dan semua muslimin muslimat di seluruh dunia untuk bangun merintih padaMU...bangunkan kami wahai Zat yang tidak pernah tidur dan berikan kami kekuatan iman untuk mengerjakan sunat muakkadah yang sangat menguntungkan diri kami dunia dan akhirat.










 


No comments: