Labels

Friday, June 10, 2011

Ku akui

Hari ini aku terkesima...ku akui aku tidak mampu
Bukan setakat berjalan seiring malah menghampiri pun
Aku jauh dibelakang
Terlampau banyak perbezaan
Begitu jauhnya jarak
Apa yang harus aku lakukan?
Mengejar? mampukah? terkejarkah? perlukah aku mengejar
Menyamai? menyaingi? menandingi? perlukan aku berbuat demikian
Perlukah aku memikirkan? untuk apa? matlamatnya apa?

 Jawapan aku sendiri...biarlah, biarkan, tak perlu memikirkan langsung
Aku ada kehidupan aku sendiri...yang aku lalui dengan kemampuan yang ada
Atau perlukah aku membuat perubahan?
Apakah jalannya? haruskah aku berubah?
Apakah yang aku kejar? DUNIA?
Sedangkan banyak lagi perkara lain yang perlu aku mantapkan
Diriku sendiri...ibadahku, kerjaku, anak2ku, rumahku, suamiku
Dan masa depan kami semua




Kenapa aku harus memikirkan?
Bukankah telah tersemat untuk memandang yang bawah dan mengambil iktibar dari itu
Kenapa harus memandang yang diatas dan merasa jauhnya perbezaan
Ya...memang aku ada impian ataukah itu angan2?
Bagaimanakah untuk mencapai impian itu...berpeluk tubuh?
Meneruskan hidup yang selalu diburu masa tampa mengatur langkah memburu impian?
Ataukah impian itu sekadar lisan bertulis?
Sekadar menenangkan hati?
Susahkah hatiku mengenangkannya?
Apa yang perlu aku lakukan....apa?


Yang diperlukan ialah ....
Tidak cukup dengan apa yang ada sekarang
Tapi memanglah...tak akan puas dengan yang ada
Tapi memanglah...yang lama perlu ditukar dengan yang baru
Masa berubah...hidup perlu seiring dengan perubahan
Kalau tidak ketinggalan
Bukan itu sahaja...yang lama sudah tua, tidak berkederat menyaingi kecanggihan yang baru
Sudah berkarat...penyelengaraannya tinggi
Kenapa perlu aku memikirkan sesuatu yang memang tidak aku mampu lakukan
Bukankah lebih baik aku simpan dan aku tabung untuk menukar yang lama
Dengan yang lebih sesuai dan mampu aku miliki


5 perkara
1 - sudah
2 - pun tidak penuh
3- Alhamdulillah
4- aku akui
5- belum...ini  yang perlu aku impikan dan realisasikan


6 perkara
1 - Alhamdulillah - aku bersaksi
2- aku yakini
3- ya aku percaya
4- aku percaya
5- benar
6- pasti akan berlaku


4 perkara
1- Alhamdulillah aku patuhi...masih banyak yang perlu diperbaiki
2- Alhamdulillah..aku ikuti..masih banyak yang perlu aku pelajari
3- Aku kasih, aku sayang, aku cinta...tertunaikah semua tanggung jawabku?
4- InsyaAllah...juga masih perlu ku hayati dan perbaiki


Rukun2 inilah yang perlu aku pandang, aku buat dan aku utamakan
Bukan nikmat DUNIA yang akan hilang malah menjadi beban
.... perlu aku kongsi dengan yang memerlukan
Bukan DUNIA yang perlu aku banggakan dan aku kejar
Tetapi akhirat...sudah bersediakah?
Cukupkah bekalan?
Anak2 adakah penolong...cukupkah ilmu yang aku ajar pada mereka
Bolehkah mereka menjadi hamba Allah yang soleh, bertakwa dan berjaya?
Nauzubillah...jangan sampai anak2ku tidak tahu hala tuju hidup
Tidak tahu yang mana harus diutamakan
Mereka perlu tahu untuk apa mereka hidup

No comments: